Додаток 2

Тема. ХІМІЯ + ЕКОЛОГІЯ = ЖИТТЯ (11 клас)

Мета:

Ø розвивати знання учнів про прикладне значення хімії, її позитивний та негативний вплив на життя і здоров’я людини;

Ø ознайомити учнів із поняттями «екологія», «екологічна наука»;

Ø поглибити знання учнів про забруднення й отруєння живої і неживої природи хімічними речовинами, їх виробництвом, невмілим використанням;

Ø розкрити взаємозв’язок хімії, людини та природи, показати, що головною причиною забруднення й отруєння природи є людська діяльність;

Ø підвести учнів до думки, що знання хімії – основа їх здоров’я, екологічної чистоти довкілля;

Ø показати важливість хімії як науки в розумінні й розв’язанні актуальних екологічних проблем;

Ø розвивати екологічне мислення учнів;

Ø розвивати вміння створювати особисті проекти, упроваджувати та захищати дослідницькі розробки; виховувати вміння вибирати основне із загальної маси інформації;

Ø виховувати компетентних, юридично обізнаних та екологічно свідомих громадян України;

Ø виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійні презентації вчителя та учнів, відеоматеріали, роздатковий матеріал, плакати, малюнки, реферати учнів.

Хід уроку:

І. Організаційний етап. Привітання, організація уваги учнів, поділ класу на малі групи.

Епіграф уроку: «Кому загрожує небезпека? Вам. Хіба Ви не бачите, що перед Вами терези, на одній шальці яких Ваша могутність, а на другій – Ваша відповідальність».

                                                           (В.Гюго «Людина, яка сміється»)

                                                    

ІІ. Актуалізація опорних знань. Розв’язування кросворду в групах.

Запитання:

1.     Зростання концентрацій речовин вище дозволених норм.

2.     Основний законодавчий природоохоронний документ.

3.   Природні тіла та явища, з якими організм знаходиться у   взаємовідносинах.

4.     «Легені» нашої планети.

5.     Шар ґрунту, води, повітря, в якому зосереджено все життя.

6.     Фотохімічний туман, що виникає внаслідок хімічних реакцій, що відбуваються у повітрі.

7.     Використання у виробництві  та побуті різноманітних речовин та матеріалів.

8.     Наука, що вивчає речовини та продукти їх взаємодії.

1 З
А
Б
Р
У
Д
Н
Е
Н
Н
Я


2  К
О
Н
С
Т
И
Т
У
Ц
І
Я

3С
Е
Р
Е
Д
О
В
И
Щ
Е


4  Л
І
С



5Б
І
О
С
Ф
Е
Р
А


6С
М
О
Г


7Х
І
М
І
З
А
Ц
І
Я


8Х
І
М
І
Я



Отже, ключове поняття уроку – екологія. Екологія – від грецького oikos – житло, місце перебування, притулок. Термін ввів у 1886 році німецький зоолог Е. Геккель.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з визначенням терміну «екологія», звернемося до глобальних екологічних проблем людства, спробуємо з’ясувати, хто винен у забрудненні довкілля та як можна розв’язати екологічні проблеми. Тема нашого уроку «Хімія + екологія = життя».

Проблемне питання уроку: «Що принесла хімія людству: добро чи зло?».

ІV. Вивчення  нового матеріалу

а) Надання інформації. Міні-лекція

Давно помічено, що життя людського суспільства нагадує гойдалку, і ставлення до хімії – не виняток. Нещодавно хімію підносили, проголошуючи хімізацію народного господарства. А зараз гойдалка пішла в інший бік, і ми захворіли на хімофобію – панічний страх перед хімією та хімічним виробництвом. Хвиля хімофобії викликана погіршенням екологічного становища в країні та в усьому світі. Хвиля страху стимулюється перш за все некомпетентністю нашого населення.

Реалії життя є такими, що без хімічних процесів немає ні землі, ні рослин, ні тварин. Разом з цим ми повинні усвідомлювати й те, що багато років створюються та вдосконалюються різні виробництва, ми одержуємо величезну кількість речовин, переробляємо у великих кількостях сировину. Методи переробки на сьогодні виявилися недосконалими й вимагають змін через великі матеріальні та енергетичні витрати та виділення шкідливих побічних продуктів, що часто супроводжують виробничі процеси. Недосконалі методи й низька культура хімічного виробництва породили екологічну проблему, яка починає переростати в екологічну катастрофу. Склалася критична ситуація, з якої людина не завжди бажає шукати вихід. Природа в свою чергу «мститься» людині за споживацьке ставлення до неї. Як ви думаєте, яким чином? (Учні називають глобальні проблеми: кислотні дощі, порушення озонового шару, парниковий ефект, радіоактивне забруднення повітря). Але чи зможемо ми сьогодні цілком відмовитися від нашого поки ще недосконалого виробництва та задовольнятись лише тим, що дає нам природа? Сумнівно! Адже цегла, цемент, скло, порцеляна, сталь, гума й сотні подібних речовин на деревах не ростуть. А без цих речовин і процесів ми позбавимося будинків, машин, газу, світла, одягу, взуття, ліків, мила, сірників, тобто майже всього, чим користуємося щоденно.

Чи існує вихід з даної ситуації? Так! Його знайшло саме життя. Необхідно інтенсивно пізнавати механізми реакцій у живій природі, переймати в неї накопичений досвід і широко впроваджувати його у практику, поступово заміняючи спрямування нашої цивілізації з технократичного на біохімічний. І ніколи не забувати про охорону навколишнього середовища. А саме цим і займається наука екологія – наука про взаємовідношення живих істот між собою та з оточуючою їх неорганічною природою, вчення про наш дім – Землю.

Слово екологія не нове для вас, сьогодні воно все частіше пов`язано з негативними процесами в навколишньому середовищі, де основна роль належить людській діяльності з перетворення природи. Давайте з`ясуємо, які слова, явища, поняття асоціюються у вас зі словом екологія. (Учні виконують вправу «Асоціативний кущ»).

Проблема охорони довкілля – одна з найважливіших проблем сучасності. Головні складові цієї проблеми – забруднення повітря, ґрунту, води відходами промисловості й транспорту, результатами людської діяльності. ХХ століття ввійшло у світову історію як століття інтенсивного розвитку хімії. Хімічні процеси, які приносять користь людині, одночасно є джерелами забруднення навколишнього середовища. Тому не можна вивчати хімію, не згадуючи екологічні проблеми.

б) Робота в групах.

·        Оголошення тем учнівських проектів та очікуваних результатів з даної теми.

Завдання:

1. Екологія атмосфери (І група)

2. Екологія гідросфери (ІІ група)

3.     Екологія ґрунтів (ІІІ група)

4.     Хімія у повсякденному житті людини(ІV група)

5.     Довкілля і стан людського здоров’я(V група)

·        Надання інформації та презентація проектів учнями.

          V. Узагальнення та систематизація отриманих знань

а) Фронтальне опитування:

·  То, що ж принесла хімія людству – добро чи зло?

·  Яке значення мають хімічні знання для поліпшення екологічної ситуації?

·  Які ви можете запропонувати шляхи розв’язання екологічних проблем, пов’язаних з використанням хімічних речовин?

·  Якби ви були впливовою людиною у країні, які заходи, насамперед, ви запропонували б, щоб уникнути екологічних катастроф?

б) Хімічна вікторина:

          1. Хто першим запровадив слово екологія? (Геккель)

          2. Скільки може пролежати і не згнити в землі поліетиленовий пакет? (Сотні років)

          3. Як називаються хімічні речовини, що знищують бур’яни? (Гербіциди)

          4. Назвіть елемент, алотропні модифікації якого входять до складу атмосфери Землі. (Оксиген)

           5. Яка речовина займає 3/4 поверхні Землі? (Вода)

           6. Назвіть оксиди, що викликають кислотні дощі. (Сульфур (IV) оксид, Нітроген (IV) оксид, Карбон (IV) оксид)

           7. Який оксид викликає парниковий ефект в атмосфері? (Карбон (IV) оксид)

           8. Яка загальна назва хімічних елементів, розклад яких супроводжується радіоактивним випромінюванням? (Радіонукліди)

9. Яка із екологічних проблем пов’язана із солями нітратної та нітритної кислот? (Нагромадження їх у харчових продуктах і у воді)

10. Який метал має антибактеріальну дію? (Срібло)

11. Який елемент викликає гіперплазію щитовидної залози? (Йод)

12. Яка речовина спричинила пожежу на Чорному морі? (Сірководень)

13. Яка корисна копалина стає причиною загибелі живих організмів у морях, океанах при її розливі? (Нафта)

14. Яка формула озону? 3)

15. Які йони обумовлюють твердість води? (Йони кальцію та магнію)

16. Назвіть екологічно чисте пальне? (Водень)

в) Жартівлива задача:

Хлопчик, що проживає в селі Кукуївці, розпалив у дворі багаття, для якого використав:

o   дві автомобільні шини;

o   десять пластикових пляшок;

o   10 м2 старого лінолеуму;

o   два пінопластових пакунки від телевізора та холодильника.

Для того, щоб це все краще горіло, він використав 0,5 л бензину. Якими речовинами хлопчик «збагатив» атмосферу?

г) Диференціація. Розв’язування задач (індивідуальні завдання високого рівня складності)

1. Для усунення кислотності ґрунту на 1 га необхідно внести 1,2 тонн кальцій оксиду. Визначте, яку кількість вапняку, що містить 4% домішок, потрібно для усунення кислотності ґрунту на 70 га.

2. Використовуючи цинк як мікродобриво, його вносять з розрахунку 4,5 г на 1 га. Яка маса ZnSO4·7Н2О потрібно для обробки поля площею 35 га?

3. Гранично допустимий вміст хлороводню у стічних водах становить 32 г/л. Визначте масову частку хлороводню у стічних водах, якщо концентрація його перевищує гранично допустиму удвічі. Припустіть, що густина стічних вод 1г/см3.

VІ. Підсумки уроку

Ще М. Ломоносов з гордістю писав: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські».

Німецький учений Ф. Велер писав: «Органічна хімія може нині будь-кого звести з розуму…».

А наприкінці ХХІ століття наступні покоління можуть написати із сумом: «Обережно – Людина!». Біймося саме такого.

Для цього найрозумнішій істоті на планеті Земля – Людині – необхідно вивчати і добре знати хімію.

Ми рідні всі, але ж ми люди,

Живемо на планеті всюди:

І там, де холодно, й де спека,

Живемо й там, де небезпека.

Живемо, творимо, будуєм

І губим, нищимо, руйнуєм.

На Місяці вже побували,

В далекий Космос політали.

І якби можна було б нам,

То жили б, мабуть, ще і там.

Пристосувалися до всього:

І до зеленої води,

І до повітря з чадним газом –

Бо дітись нам нема куди.

Плането наша, рідна мати,

Допоки будеш ти прощати

Гріхи, що коять твої діти?

Тебе віднині захищати

Будемо ми, бо треба жити.

З’ясування структури хіміко-технологічної діяльності людства та змін, що сталися в ній за останній час, ще не пояснюють причин екологічної кризи. Для цього потрібен окремий аналіз співвідношення людської діяльності, в тому числі й хіміко-технологічної, з природними процесами.

           Рятуємо чисте повітря.

Рятуємо воду в морях, океанах, в малих і великих річках.

Рятуємо рідкісних птахів – не всі ще породи,

 а ті, що зникають у полях, у лісах, у луках.

Рятуємо злаки, а потім рятуємо квіти.

Рятуємо світанки – від кіптяви газу й диму.

Рятуємо тишу, щоб в тиші мовчати й радіти.

Рятуємо вулицю від голосних двигунів.

Рятуємо Землю, а також рятуємо небо.

Рятуємо мрії, кохання солодкий мотив.

Рятуємо ніжність…Від кого рятуємо?

Від себе, поки ще не пізно і можна хоч щось уберегти.

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати § 19.

Творче завдання. Продовжити роботу над проектами з теми «Роль хімії в житі суспільства».

Комментариев нет:

Отправить комментарий