Додаток 4                                    
   
                                                                                                         

Тема. ГЕНЕТИЧНІ ЗВ’ЯЗКИ МІЖ КЛАСАМИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК (8 клас)

Мета:

Ø розкрити взаємозв’язок явищ у природі на прикладі взаємоперетворень речовин одних класів на інші;

Ø узагальнити знання про неорганічні речовини та їхні властивості;

Ø розвивати вміння порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини й реакції, встановлювати генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук, складати рівняння хімічних реакцій;

Ø розвивати пам’ять, увагу, мислення, вміння узагальнювати і систематизувати інформацію.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів, опорні схеми, картки-завдання.

Хід уроку:

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

·        Хімічний диктант. Запишіть формули або дайте назви речовинам:

1) магній хлорид, 2) Сu(ОН)2, 3) ортофосфатна кислота, 4) алюміній оксид,

5) Na2SO4, 6) SO2, 7) аргентум нітрат, 8) H2SiO3. (Взаємоконтроль).  

·        До яких класів неорганічних сполук відносяться речовини, що використані в диктанті?

·        Складіть схему класифікації неорганічних речовин. Дайте визначення кожному класу (робота з підручником, ст. 90).

·        Знаючи, до якого класу належить дана речовина, чи можна заздалегідь передбачити її властивості?

·        А чи існує зв’язок між окремими класами неорганічних сполук? У чому цей зв’язок виявляється? Шляхом хімічних перетворень сполуки одного класу можна перетворювати на інші. Ми говоримо, що між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, тобто вони взаємоперетворюються під час хімічних реакцій. Наведіть приклади таких перетворень, які ви можете спостерігати в житті. Представники яких класів речовин при цьому утворюються?

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІV. Відтворення та коригування опорних знань

1. Здійсніть перетворення:

                  С → СО2 → Н2СО3 → СаСО3

Запишемо цю схему в загальному вигляді:

Неметал → кислотний оксид → кислота → сіль

Тепер візьмемо інший ланцюжок перетворень:

                  Са → СаО → Са(ОН)2 → СаСО3

Запишемо її в загальному вигляді:

                 Метал → основний оксид → основа → сіль

2. Заповнимо таблицю взаємодії речовин різних класів неорганічних сполук:


основний
оксид
кислота
луг
сіль
кислотний     оксид
+
-
+
- (+)
кислота

+
-
+
+ -
нерозчинна основа
-
+
- (+)
-
сіль

-
+ -
+ -
+ -

3. Складіть схему генетичних взаємозв’язків між класами неорганічних речовин, використовуючи матеріал підручника на ст. 92.                                                         

V. Контроль знань

1. Самостійна робота (різнорівневі завдання)

Напишіть рівняння реакцій, щоб здійснити перетворення:

Середній рівень:

Варіант І:   а) S→ SO2 → Н2SO3 ;              б) К → К2О → КОН

Варіант ІІ:  а) Ва → ВаО → Ва(ОН)2  ;      б) Mg →MgO→ MgCl2

Достатній рівень:

Варіант І:  а) Р→ Р2О5→Н3РО4 →Са3(РО4)2

                    б) Zn→ ZnO→ZnCl2 Zn(OH)2→ ZnO

Варіант ІІ: а) Ва → ВаО → Ва(ОН)2 → ВаСО3

                    б) Al →Al2O3 →Al2(SO4)3 → Al(OH)3 →AlCl3

Високий рівень:

Варіант І: а) Mg →MgO→ MgCl2→ MgCO3→ Mg(NO3)2

                   б) S→ SO2 →Na2SO3 →BaSO3 →SO2

Варіант ІІ: а) Na→ NaOH →Na2SO4 →NaCl →NaNO3

                    б) Р→ Р2О5 →К3РО4 → КОН → Al(OH)3

2. Розв’язування задач (індивідуальна робота в зошиті з консультацією вчителя)

а) Обчислити об’єм водню (н.у.), що виділяється під час взаємодії алюмінію кількістю речовини 0,5 моль із хлоридною кислотою.

б) Обчислити кількість речовини солі, що утворюється під час взаємодії кальцій оксиду масою 11,2 г із сульфатною кислотою.

в) Двовалентний метал масою 4 г розчинили у воді. При цьому виділився водень об’ємом 2,24 л (н.у.). Визначте цей метал.

V. Підсумки уроку. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання
Опрацювати §16, впр.8, 9 (достатній рівень). Творче завдання: Скласти генетичні ланцюжки різної складності, що починаються сіркою та калієм. Написати відповідні рівняння (високий рівень).

Комментариев нет:

Отправить комментарий