Тема. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ (узагальнюючий урок, 7 клас)

Мета:

Ø закріпити вміння учнів користуватися початковими хімічними поняттями; закріпити вміння учнів складати формули бінарних сполук за валентністю; складати рівняння хімічних реакцій, обчислювати масову частку елемента в речовині;

Ø поглибити і розширити знання учнів про хімічні реакції;

Ø продовжити формування поняття про хімічне рівняння як умовне зображення хімічної реакції;

Ø формувати вміння і навички складання рівнянь хімічних реакцій, розміщення коефіцієнтів на основі закону збереження мас;

Ø формувати вміння раціонально використовувати час, швидко і зосереджено працювати над завданнями;

Ø вчити учнів логічно мислити.

Тип уроку: узагальнення, систематизація та застосування на практиці знань, умінь і навичок.

Обладнання: періодична система хімічних елементів, опорні схеми «Фізичні й хімічні явища», «Закон збереження маси речовин», картки-завдання.

Хід уроку:

І. Організаційний етап

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні на уроці вам надається можливість перевірити свої знання з вивченої теми та показати, як ви засвоїли матеріал попередніх уроків і можете застосувати їх під час виконання вправ і розв’язування задач.

ІІІ. Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

1. Фронтальне опитування:

а) Які хімічні поняття ми з вами вивчили на попередніх уроках? Дайте визначення цим поняттям: хімія, речовина, атом, молекула, прості й складні речовини, однорідні й неоднорідні суміші, хімічне явище, хімічна формула, хімічне рівняння (середній-достатній рівень).

б) Дайте визначення поняттям, яких не вистачає у даному переліку (високий рівень).

2. Хімічний диктант. Запишіть символи хімічних елементів, з атомів яких складаються наступні прості речовини: кисень, хлор, залізо, сірка, фосфор, мідь, водень, алюміній, ртуть, азот (взаємоперевірка).

3. Робота в парах.

Доповніть речення, вставляючи у відповідних відмінках слова «Нітроген» або «азот». Поясніть, коли йдеться про просту речовину, а коли – про хімічний елемент.

а) … і кисень – головні складові повітря.

б) Молекула … складається з двох атомів …

в) … міститься в рослинах і потрапляє до них із ґрунту, тому вміст … в ґрунті слід підтримувати внесенням добрив.

г) Нітратна кислота є сполукою …

д) … дуже погано розчиняється у воді.

4. Робота в групах.

Чисті речовини та суміші. Основні способи розділення сумішей.

Запропонуйте методику розділення наступної суміші: кухонної солі з піском. Якою є ця суміш – однорідною чи неоднорідною?

Відгадайте загадки:

Принцип дії, як у сита,

А на вигляд зовсім ні.

На столі стоїть і плаче,

Тільки ти ж бо підійди. (Фільтр)



На повітрі он яка,

Зразу погляд приверта.

А у воду як пірне –

Не побачиш ти ніде. (Розчинна речовина)

5. Які процеси (явища) можуть відбуватися з хімічними речовинами? Дайте визначення цим явищам. Наведіть приклади із життєвої практики. Як відрізнити хімічне явище від фізичного?

Про які явища йде мова в наступних загадках ужиткового характеру:

На дворі живе корова.

Молоко п’єм для здоров’я,

А побуде в теплій хаті –

Будем сир й сметану мати.

Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний?( Хімічний)

                                                            Взимку стало холодати,

                                                            І ставок вже не пізнати.

                                                            Там, де була рідина,

                                                            Лиш дзеркальна площина.

                                                            Що за диво кристалічне?

                                                            Це фізичне чи хімічне?(Фізичне)

На вогні пластинка мідна

Почорніла, вірогідно.

Що за явище незвичне?

Це фізичне чи хімічне? (Хімічне)

                                                            Осінь стала вмить до діла –

                                                      Листя геть вже пожовтіло.

                                                     Що за результат класичний?

                                                     Він хімічний чи фізичний?(Хімічний)

Як інакше називають хімічне явище? Яким чином можна умовно зобразити хімічну реакцію? На підставі якого закону це треба зробити?

6. Що означають такі записи: 5Fe, 2H2O, Cl, Cl2, 3N, 4H2 , 7О, СО2?

IV. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних ідей науки (робота біля дошки, в зошитах, виконання різнорівневих завдань)

1. Допишіть рівняння реакцій:

                           Mg + O2  =                   Al  + S =                Na + O2 =

                                   Fe + Cl2 =                    K + O2 =                 P + O2 =

2. Складіть рівняння реакцій за схемами:

                            Al + Br2 –>AlBr3,   FeCl2 + Cl2 –> FeCl3 ,

                            Ba(OH)2 + H3PO4 –> Ba3(PO4)2 + H2O

3. Індивідуальні завдання  підвищеного рівня складності:

      Al + HCl –> AlCl3 + H2,          Сu(NО3)2 –> СuО + NО22,

      С7Н16 + О2 –> СО2 + Н2О,        С8Н18 + О2 –> СО2 + Н2О

4. Самостійна робота. Розв’язування задач за варіантами:

Обчислити масові частки елементів у ферум (III) оксиді (І варіант), натрій оксиді (ІІ варіант), алюміній оксиді (ІІІ варіант) та нітроген (І) оксиді (ІV варіант).

V. Підсумки уроку. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання. Повторити §11, впр.9 (достатній рівень), 10 (високий рівень). 
            Творчі завдання. 1) Систематизувати правила підбору коефіцієнтів у рівняннях реакцій різної складності. 2) Скласти кросворди, ребуси, загадки, казки з використанням початкових

Комментариев нет:

Отправить комментарий