Додаток
5
Тема. ВУГЛЕВОДНІ (узагальнюючий урок, 11 клас)
Мета:
Ø завершити
формування знань учнів про органічні сполуки «Вуглеводні»;
Ø повторити
будову, властивості, класифікацію вуглеводнів;
Ø встановити
взаємозв’язок між різними класами вуглеводнів;
Ø поглибити
знання учнів про гомологи та ізомери;
Ø удосконалювати
вміння використовувати аналогію, аналізувати, порівнювати й узагальнювати.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, застосування
набутих знань, умінь і навичок на практиці.
Обладнання: моделі вуглеводнів, таблиці, схеми, картки з
завданнями.
Хід уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань (захист творчих робіт учнів «Вплив пестицидів
на екосистеми та здоров’я людини»)
IIІ. Мотивація навчальної діяльності
Органічна хімія – це хімія сполук Карбону. Чому саме Карбону? Які
особливості будови атома Карбону зумовлюють його здатність утворювати безліч
речовин? Як утворюються ці речовини?
Знайомство з органічною хімією ми почали з вивчення групи речовин
найпростішого елементарного складу. Що це за речовини? Які речовини називають
вуглеводнями?
IV. Узагальнення й систематизація знань
1. Експрес-опитування:
1). Особливості складу і будови органічних речовин.
2). Будова карбонового ланцюга (моделі).
3). Які класи вуглеводнів ми вивчили?
4). Що спільного у будові речовин – представників одного класу?
5). Які речовини називаються гомологами? Ізомерами?
6). Номенклатура вуглеводнів. Структурні формули. Радикали.
(Структурними називаються хімічні
формули, у яких зображено порядок сполучення атомів у молекулах.
Радикали – це частинки, які мають вільні, неспарені
електрони).
7). Які види ізомерії характерні для вуглеводнів?
а) ізомерія карбонового ланцюга;
б) ізомерія положення кратного
зв’язку)
8). На що впливає будова речовини? (на властивості)
9). Які є якісні реакції на ненасичені вуглеводні?
2. Групова робота учнів
Порівняння складу, особливостей
будови та хімічних властивостей вуглеводнів:
Вуглеводні
|
Загальна
формула
|
Особливість
зв’язків
|
Хімічні реакції
|
||
окиснення
|
заміщення
|
приєднання
|
|||
1.Насичені
(алкани)
|
СnН2n+2
|
ординарні
|
горіння+О2
|
+Сl2
|
-
|
2.Ненасичені:
а) етиленові
(алкени)
б)ацетиленові (алкіни)
|
СnН2n
СnН2n-2
|
подвійний зв’язок
потрійний
зв’язок
|
горіння+О2
+ КМnО4
+О2;
+ КМnО4
|
-
-
|
+Н2, +Вr2,
+НСl
+Н2, +Вr2,
+НСl
|
3.Ароматичні
(арени)
|
СnН2n-6
|
єдина
шестиелект
ронна хмара
|
+О2
|
+Вr2;
+НNО3
|
+Н2;
+Сl2
|
3. Індивідуальна робота учнів (робота в робочих зошитах, індивідуальна
робота біля дошки)
1). Побудувати структурні формули:
а) 3-етил-2,2-диметилгексану;
б) 2,4,5,5 – тетраметилгепт-2-ену.
2). Скласти структурні формули всіх ізомерів, що мають формулу С5Н8.
СН ≡ С – СН2 – СН2
– СН3
СН3 – СН – С ≡ СН
׀
СН3 – С ≡ С – СН2
– СН3 СН3
3). Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити
перетворення:
СН4 → С2Н2 → С2Н6 → С2Н5Сl → С4Н10
→ СО2 → СаСО3
V. Контролююча частина
1. Самостійна робота:
Варіант І:
1). Експериментальна задача. Як
розпізнати два гази – етан і етилен?
2). З якими речовинами буде взаємодіяти пропан?(достатній рівень); бутен? (високий
рівень):
Н2, О2, КМnО4, НСl, Сl2.
Напишіть рівняння реакцій.
3). Розв’язування задач на
виведення формул вуглеводнів (різнорівневі
завдання).
Варіант ІІ:
1). Експериментальна задача. Як
розпізнати два гази – метан і ацетилен?
2). З якими речовинами буде взаємодіяти етан?(достатній рівень); пропін? (високий
рівень):
Н2, О2, КМnО4, НСl, Сl2.
Напишіть рівняння реакцій.
3). Розв’язування задач на
виведення формул вуглеводнів (різнорівневі
завдання).
2. Інтерактивна вправа «Так чи
ні?»
1.
Всі органічні сполуки містять Карбон. Речовина А містить Карбон, отже
вона – органічна сполука.
2.
Якісна реакція на ненасичені вуглеводні
– окиснення калій перманганатом. Вуглеводень В окиснюється калій перманганатом,
отже він ненасичений.
3.
Вуглеводні – речовини, що складаються з
двох елементів – Карбону і Гідрогену. Речовина Б у складі містить
атоми Карбону і Гідрогену, отже вона - вуглеводень.
4.
Насичені вуглеводні вступають в реакцію
заміщення з хлором. Речовина Х вступає в реакцію заміщення з хлором, отже вона
– насичений вуглеводень.
5.
Під час горіння органічних речовин
утворюється вуглекислий газ і вода. Під час горіння речовини К утворюється
вуглекислий газ і вода, отже речовина К – органічна.
6.
Речовини, що мають кратні зв’язки,
вступають в реакції приєднання. Речовина С має кратний зв’язок, отже вона
вступає в реакцію приєднання.
3. Групова робота учнів (інтерактивна вправа «Знайди помилки»)
Знайди помилки
Вуглеводи – речовини,
що складаються з атомів двох елементів – Карбону
і Гідрогену. Вони поділяються на
насичені, ненасичені, циклопарафіни, ароматичні тощо.
Речовини, що мають тільки ординарні зв’язки, відносяться до алканів. Вони вступають в реакцію приєднання з хлором. Загальна формула
класу СnH2n+2.
Речовини, що мають один
потрійний зв’язок, відносяться до алкенів.
Загальна формула класу СnH2n. Хімічні властивості
етиленових відрізняються від ацетиленових вуглеводнів.
Ацетилен добувають
карбідним способом та з етану.
Представником ароматичних вуглеводнів є бензен.
Хімічні властивості бензену подібні до насичених і ненасичених вуглеводнів.
Реакції заміщення у нього йдуть важче, ніж у насичених вуглеводнів, а реакції
приєднання – легше, ніж у ненасичених.
У природі зустрічаються представники всіх класів вуглеводнів.
VІ. Підсумки
уроку. Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
Повторити тему «Вуглеводні», підготуватися до контрольної роботи, виконати
вправи: 130 (достатній рівень); 132,
133 (високий рівень), ст.110.
Творче завдання. Підготувати
доповідь, комп’ютерну презентацію, плакат, буклет з тем «Природні джерела
вуглеводнів», «Місце вуглеводнів у діяльності людини», «Залежність економічного
розвитку країни від наявності вуглеводневої сировини».
Комментариев нет:
Отправить комментарий