Додаток 5

Тема. ВУГЛЕВОДНІ (узагальнюючий урок, 11 клас)

Мета:

Ø завершити формування знань учнів про органічні сполуки «Вуглеводні»;

Ø повторити будову, властивості, класифікацію вуглеводнів;

Ø встановити взаємозв’язок між різними класами вуглеводнів;

Ø поглибити знання учнів про гомологи та ізомери;

Ø удосконалювати вміння використовувати аналогію, аналізувати, порівнювати й узагальнювати.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, застосування набутих знань, умінь і навичок на практиці.

Обладнання: моделі вуглеводнів, таблиці, схеми, картки з завданнями.

Хід уроку:

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань (захист творчих робіт учнів «Вплив пестицидів на екосистеми та здоров’я людини»)

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

Органічна хімія – це хімія сполук Карбону. Чому саме Карбону? Які особливості будови атома Карбону зумовлюють його здатність утворювати безліч речовин? Як утворюються ці речовини?

Знайомство з органічною хімією ми почали з вивчення групи речовин найпростішого елементарного складу. Що це за речовини? Які речовини називають вуглеводнями?

IV. Узагальнення й систематизація знань

1. Експрес-опитування:

1). Особливості складу і будови органічних речовин.

2). Будова карбонового ланцюга (моделі).

3). Які класи вуглеводнів ми вивчили?

4). Що спільного у будові речовин – представників одного класу?

5). Які речовини називаються гомологами? Ізомерами?

6). Номенклатура вуглеводнів. Структурні формули. Радикали.

(Структурними називаються хімічні формули, у яких зображено порядок сполучення  атомів у молекулах.

Радикали – це частинки, які мають вільні, неспарені електрони).

7). Які види ізомерії характерні для вуглеводнів?

       а) ізомерія карбонового ланцюга;

            б) ізомерія положення кратного зв’язку)

8). На що впливає будова речовини? (на властивості)

9). Які є якісні реакції на ненасичені вуглеводні?

2. Групова робота учнів

Порівняння складу, особливостей будови та хімічних властивостей вуглеводнів:

Вуглеводні
Загальна
формула
Особливість
зв’язків
Хімічні реакції
окиснення
заміщення
приєднання
1.Насичені
(алкани)
СnН2n+2
ординарні
горіння+О2
+Сl2
-
2.Ненасичені:
а) етиленові
(алкени)

б)ацетиленові (алкіни)

СnН2n



СnН2n-2
подвійний зв’язок


потрійний
зв’язок
горіння+О2
+ КМnО4


2;
+ КМnО4

-




-
2, +Вr2, +НСl



2, +Вr2, +НСl
3.Ароматичні
(арени)
СnН2n-6
єдина
шестиелект
ронна хмара
2
+Вr2;
+НNО3
2;
+Сl2



3. Індивідуальна робота учнів (робота в робочих зошитах, індивідуальна робота біля дошки)

1). Побудувати структурні формули:

а) 3-етил-2,2-диметилгексану;

б) 2,4,5,5 – тетраметилгепт-2-ену.

2). Скласти структурні формули всіх ізомерів, що мають формулу С5Н8.

СН ≡ С – СН2 – СН2 – СН3                          СН3 – СН – С ≡ СН

                                                                                               ׀

                СН3 – С ≡ С – СН2 – СН3                                          СН3                                                               

3). Напишіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити перетворення:

СН4  С2Н2    С2Н6  → С2Н5Сl    С4Н10   СО2 → СаСО3



V. Контролююча частина

1. Самостійна робота:

Варіант І:

1). Експериментальна задача. Як розпізнати два гази – етан і етилен?

2). З якими речовинами буде взаємодіяти пропан?(достатній рівень); бутен? (високий рівень):

Н2, О2, КМnО4, НСl, Сl2. Напишіть рівняння реакцій.

     3). Розв’язування задач на виведення формул вуглеводнів (різнорівневі завдання).

Варіант ІІ:

1). Експериментальна задача. Як розпізнати два гази – метан і ацетилен?

2). З якими речовинами буде взаємодіяти етан?(достатній рівень); пропін? (високий рівень):

Н2, О2, КМnО4, НСl, Сl2. Напишіть рівняння реакцій.

     3). Розв’язування задач на виведення формул вуглеводнів (різнорівневі завдання).



2. Інтерактивна вправа «Так чи ні?»

1.     Всі органічні сполуки містять Карбон. Речовина А містить Карбон, отже вона – органічна сполука.

2.     Якісна реакція на ненасичені вуглеводні – окиснення калій перманганатом. Вуглеводень В окиснюється калій перманганатом, отже він ненасичений.

3.     Вуглеводні – речовини, що складаються з двох елементів – Карбону і Гідрогену. Речовина Б у складі містить атоми Карбону і Гідрогену, отже вона - вуглеводень.

4.     Насичені вуглеводні вступають в реакцію заміщення з хлором. Речовина Х вступає в реакцію заміщення з хлором, отже вона – насичений вуглеводень.

5.     Під час горіння органічних речовин утворюється вуглекислий газ і вода. Під час горіння речовини К утворюється вуглекислий газ і вода, отже речовина К – органічна.

6.     Речовини, що мають кратні зв’язки, вступають в реакції приєднання. Речовина С має кратний зв’язок, отже вона вступає в реакцію приєднання.  



3. Групова робота учнів (інтерактивна вправа «Знайди помилки»)

Знайди помилки

Вуглеводи – речовини, що складаються з атомів двох елементів – Карбону і Гідрогену. Вони поділяються на насичені, ненасичені, циклопарафіни, ароматичні тощо.

Речовини, що мають тільки ординарні зв’язки, відносяться до алканів. Вони вступають в реакцію приєднання з хлором. Загальна формула класу СnH2n+2.

      Речовини, що мають один потрійний зв’язок, відносяться до алкенів. Загальна формула класу СnH2n. Хімічні властивості етиленових відрізняються від ацетиленових вуглеводнів.

Ацетилен добувають карбідним способом та з етану.

Представником ароматичних вуглеводнів є бензен. Хімічні властивості бензену подібні до насичених і ненасичених вуглеводнів. Реакції заміщення у нього йдуть важче, ніж у насичених вуглеводнів, а реакції приєднання – легше, ніж у ненасичених.

У природі зустрічаються представники всіх класів вуглеводнів.    

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання

Повторити тему «Вуглеводні», підготуватися до контрольної роботи, виконати вправи: 130 (достатній рівень); 132, 133 (високий рівень), ст.110.

Творче завдання. Підготувати доповідь, комп’ютерну презентацію, плакат, буклет з тем «Природні джерела вуглеводнів», «Місце вуглеводнів у діяльності людини», «Залежність економічного розвитку країни від наявності вуглеводневої сировини».               

Комментариев нет:

Отправить комментарий